Kies jij voor "protocol", of ga je voor "goed genoeg"?

Er zijn grofweg twee manieren om vetverlies/afvallen/cutten (kies jouw favoriete term) aan te pakken.

Je hebt het type mens dat het aanpakt alsof het leven een protocol is. Ze houden van een scherp gesteld calorie doel, tweaken hun macro's tot perfectie en registreren dan al hun eten in een app. Daarbij zorgen ze dat ze niet meer dan 10 gram van hun macro doelen afzitten.

Ze zetten minstens 10k stappen per dag, trainen hard in de gym, en voegen eventueel nog meer cardio toe om het vet verlies zoveel mogelijk te bevorderen. Ze mealpreppen zich de moeder en nemen overal Tupperware-bakjes mee naartoe.

Kortom: ze omarmen de uitdaging van de vetverlies fase volledig!

Dit kunnen dit soort mensen doen, omdat ze heel erg doel gemotiveerd zijn, en omdat ze weten dat het slechts tijdelijk is. (Er kunnen ook minder zuivere motivaties aan ten grondslag liggen, zoals perfectionisme, OCD, eetstoornis-achtige dingen, coping mechanismen.)

De goed is goed genoeg methode.

Misschien spreekt de protocol-manier jou aan. Dat kan, en daar hoeft niets mis mee te zijn. Wees alleen eerlijk naar jezelf als er misschien minder zuivere motieven achter zitten.

Ik wil je echter ook een andere optie geven om je doel te bereiken: de goed is goed genoeg methode. 

Om vetverlies succesvol te maken, hoef je slechts één ding te doen: wees bovengemiddeld. Be above average.

Praktisch gezien betekent het nog steeds dat je in een calorietekort moet eten, maar je mag zelf bepalen hoe streng je dit doet. Je mag zelf bepalen hoezeer je op je macro's gaat letten. Je mag een doel zetten van 10k stappen per dag, maar je kan ook je schouders ophalen als het een keer niet lukt. Het leven is geen protocol.

Uiteraard ga je langzamer naar je doel dan de protocol-mensen, maar het zal een stuk relaxter aanvoelen allemaal. Voor veel mensen is dit een veel realistischere manier om vetverlies doelen te bereiken.

Om succesvol te zijn, zal je dus wel veel geduld moeten hebben. Dit is wel een dingetje, want bijna iedereen wil het liefst gisteren van z'n overtollige vet af zijn.

Ik zit zelf momenteel ook in een vetverlies fase, en ik ben geen protocol mens. Ik doe het dus ook op de goed is goed genoeg manier. Ik track mijn eten niet in een app, maar ik weeg het wel af. Ik beperk mijn eten tot 4 maaltijden en that's it. Ik ga af en toe uit eten, ik eet iedere dag wel een chocolaatje. Ik haal niet iedere dag m'n 10k stappen, en blijf daar relaxed onder. Mijn gewicht gaat heel langzaam omlaag, maar daardoor weet ik wel zeker dat ik alleen vet aan het verliezen ben. Ik ben namelijk wel sterker geworden in de sportschool, dat is extra bewijs dat het zo prima gaat.

Het fijne van deze manier is dat ik niet heel veel bezig ben met de vetverlies fase. Het voelt redelijk effortless. De trade-off van langzame progressie neem ik voor lief.

Welke methode zou jij kiezen: protocol of "goed is goed genoeg"?

Vragen of reageren? Laat je reactie hieronder achter of e-mail me op maaike@sensibly.nl

Wil je wekelijks nuttige informatie ontvangen over gezonde leefstijl en voeding? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Reacties

Laat je vraag of opmerking achter

Alle reacties worden eerst gelezen voordat ze geplaatst worden.
Het e-mailadres wordt gebruikt voor een gravatar afbeelding, en zal nooit publiek gemaakt worden.