Zo voorkom je gewichtstoename op vakantie

Afvallen tijdens je vakantie raad ik af, want dit levert nodeloos stress op. Daarnaast ben je weg van huis en dat betekent ook dat je weg bent van je opgebouwde gewoontes.

Het beste wat je kunt doen op vakantie is je huidige gewicht behouden. Zo vang je namelijk twee vliegen in één klap:

  • je focust op "genieten met mate", een skill die je sowieso moet leren als je permanent een gezonde leefstijl wilt aanhouden.
  • je maakt je progressie niet ongedaan. Dit is belangrijker dan je denkt!

Mijn tips

Eet rond je energiebalans. Dit is uiteraard een no-brainer. De test op vakantie is natuurlijk dat je dit doet zonder je eten in te voeren in een app en zonder jezelf te wegen. Kun jij dit inmiddels? Weeg jezelf voordat je op vakantie gaat en weeg jezelf wanneer je weer terug bent om te checken of het je is gelukt.

Kies bewust. Maak iedere dag weer bewust de keuze van wat je puur voor de lekker eet. Is het vandaag een ijsje? Een glas wijn? Een bakje chips? De kern van deze tip zit 'm er natuurlijk in dat je niet elke dag alles kunt eten of drinken wat je wilt. Neem je iedere dag het ijs én de chips én de wijn, dan wordt het een lastig verhaal om je gewicht steady te houden. Houd je het echter bij één van deze dingen, dan vergroot je de kans op succes. Je bent er zelf bij, dus kies bewust.

Behoud zoveel mogelijk goede gewoontes van thuis. Eet (grote) maaltijden, en voorkom onbewust snaaien zoveel mogelijk. Dit is uiteraard makkelijker als je naar de camping gaat dan als je in een all-inclusive hotel zit.

Als je vooral afhankelijk bent van uit eten gaan, probeer dan van tevoren de menukaart te bekijken voor gezonde opties. Bestel extra salade of groente.

Beweeg meer dan normaal. Maak je vakantie lekker actief! Ga wandelen, bezoek leuke dorpjes, doe eens gek en huur die kano. Meer activiteit = net wat meer kunnen eten zonder aan te komen.

Drink lekker veel water. Zeker als je naar een warme bestemming gaat moet je het belang van hydratatie niet onderschatten. Eet daarnaast ook fruit waar veel water in zit zoals watermeloen.

Laat de (keuken)weegschaal thuis en weeg jezelf en je eten niet. Je kan op je leefstijl letten zonder deze hulpmiddelen. Maak gezonde eetkeuzes waar je kunt, en geniet van de momenten waarop dat even niet mogelijk is.

Als je aan het afvallen bent kan een pauze ervan heel fijn zijn. Even wat meer eten, wat meer ruimte voor lekkers, even wat minder focus op je gewicht. Heerlijk!

Conclusie

Zie je vakantie als een pauze, waarin je de teugels iets kunt laten vieren.

Zie tegelijkertijd ook dat de vakantie een test is of je het echt hebt begrepen.

Als je permanent naar een gezonder gewicht en een gezonde leefstijl wilt, dan zul je altijd op moeten letten. Zelfs als je op vakantie bent. Niemand kan ongestraft alles eten wat 'ie wil. In het Engels hebben ze daar een mooie uitspraak voor "you can't have your cake and eat it too." Dat geldt in dit geval letterlijk!

Ik zeg dit niet om je te pesten, maar omdat ik je het echte verhaal wil vertellen. Ook ik kan niet alles eten wat ik wil. Bewust genieten is echter ook genieten, met als bijkomend voordeel dat je na je vakantie nog op gewicht bent.

Mocht je wel iets aangekomen zijn, wanhoop dan niet. Iets meer eten zorgt ervoor dat je darmen voller zitten en dat je meer vocht vasthoudt. Op gewicht blijven komt altijd met een marge van 1-2% beide kanten op (hoger of lager).

Ik wens je een hele fijne zomervakantie!

Heb je nog vragen? Laat een reactie achter!

Wil je wekelijks nuttige informatie ontvangen over gezonde leefstijl en voeding? Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Reacties

Laat je vraag of opmerking achter

Alle reacties worden eerst gelezen voordat ze geplaatst worden.
Het e-mailadres wordt gebruikt voor een gravatar afbeelding, en zal nooit publiek gemaakt worden.